Pallandtloop 5 EM – Middelharnis

De 5 Engelse Mijl is een leuke afstand die tussen de 5 en 10 kilometer in zit. Helaas wordt deze afstand relatief weinig gelopen. In Middelharnis hebben ze een ronde van deze 8 km, waardoor er ieder jaar in december een wedstrijd op 5 en 10 Engelse Mijl wordt gelopen.

Mijn voorbereiding was ronduit slecht. Na de Meijendelloop heb ik nog 1 keer getraind en ben daarna geveld door een griep en afgelopen week kon ik geen gaatje in mijn agenda vinden om te trainen. Dus op hoop van zegen naar Middelharnis gereden. De omstandigheden waren ideaal, 8 graden, licht mistig en dus windstil.

Bij het warmlopen merkte ik wel dat de motor even flink aangeslingerd moest worden, maar bij de 4e steigerung had ik wel het gevoel dat de snelheid er zou zijn. Het deelnemersveld was niet mega groot met ruim 150 mensen. De wedstrijd was ook onderdeel van een loopcircuit, waardoor er toch aardig wat rappe mannen en vrouwen aan de start stonden.

Direct na de start was het zoeken naar een tempo. Gelukkig liep ik al vrij snel op mijn richttempo van 3:50 min/km. We draaiden vrij snel een dijk op langs de Haringvliet, waar ik erg blij was dat het niet waaide, anders was het flink afzien geworden daar op die dijk. De eerste 2 kilometer gingen soepel en ik had goede moed dat ik dit tempo zou kunnen volhouden tot aan de finish.

pallandtloop-3911

Tijdens de derde kilometer was het al meer werken geblazen en moest ik mezelf al overtuigen om niet langzamer te gaan lopen, helemaal toen de dame die vanaf de start in mijn kielzog had gelopen me ook nog inhaalde.

Langzaam zag ik deze dame en de groep ervoor verder van me weg lopen en merkte ik dat ik echt moest gaan werken voor mijn tempo, terwijl de race nog niet halverwege was. Gelukkig draaide we de dijk af en gingen we onderdijks in de polder verder. De benen begonnen steeds verder vol te lopen en de kilometertijden liepen op.

pallandtloop-2016

In kilometer 6 daalde mijn tempo zelfs naar 4:08 min/km. Gelukkig sloegen we daarna vrij snel af in de richting van de finish. Ook kwam een groep van een stuk of 6 lopers  me langzaam voorbij, waarbij ik nog net even kon aanhaken. Dus in de laatste 2 kilometer kon ik daardoor nog iets versnellen.

Ik kwam in 31:45 minuten over de finish en ik voelde mijn benen bij het stilstaan meteen in de kramp schieten, dus veel meer had er niet ingezeten. Meteen maar rustig gaan uitlopen om de afvalstoffen uit mijn benen te lopen.

Na het bestuderen van de snelheden, kilometertijden en hartslag kan ik concluderen dat ik al in de eerste kilometer veel te hoog in mijn hartslag zat, waardoor ik in het tweede deel helemaal kapot zat. Dus nu maar weer lekker gaan trainen en dan in het nieuwe jaar hopelijk weer top tijden lopen!

Over allergenenhardloper

1984 | Christen | Getrouwd | Hardloper | Allergenenhardloper | Project Planner | IHK
Dit bericht werd geplaatst in Wedstrijden en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie