Hardloopgenot: Meijendelloop 2016

De meeste hardloopevenementen hebben voor mij als doel om zo hard mogelijk te gaan en mijn PR te verbreken of voor bijvoorbeeld een podiumplaats. Maar heel soms doe ik aan een evenement mee waar dat bijzaak is. Zo was het doel bij de Meijendelloop voor mij: genieten van de omgeving, proeven aan rennen over single tracks en heel blijven.

Op het hardloopforum waar ik geregeld kom, wordt de Meijendelloop betiteld als de ‘Elfstedentocht’ onder de hardloopwedstrijden. Niet vanwege de temperatuur, de lengte van het parcours of dat je onderweg elf duinen op moet. Nee vanwege de setting: De start is om 8 uur in de ochtend, nadat je je omgekleed hebt in een paardenstal en er is plaats voor ongeveer 300 lopers.

meijendelloop-2

Door deze omschrijving besloot ik om de stoute schoenen aan te trekken en me in te schrijven. Toen ik me inschreef wist ik al dat ik deze wedstrijd niet volle bak zou lopen, aangezien ik nog niet eens 25 kilometer in de week liep. En het contrast met een 5 km wedstrijd is ook nogal groot.

Mijn voorbereiding was redelijk, met een paar duurlopen van 15 en 22 km en op 1 dag 12,5 km heen en 12,5 km terug hardlopen van het werk. In wedstrijdverband had ik nog nooit verder dan een halve marathon gelopen en dat was in 2013. Dus het wedstrijdplan was simpel: km 1-20 op 4:45 en daarna kijken of ik nog kon versnellen. En vooral genieten.

De vrieskou zorgde voor een andere uitdaging, maar was aan de andere kant ook wel lekker. Deze keer niet op de eerste rij plaats genomen, maar ergens in de meute. En na de start op zoek naar wat ruimte en een lekker tempo. In de eerste kilometer vooral op de rem getrapt, omdat ik vanuit mezelf al snel richting de 4:00 min/km ging en dat veel te hard was.

meijendelloop-3

Het tempo waarop ik lekker liep lag in de eerste kilometers rond de 4:35 min/km, wat dus harder was dan gepland. Normaal zorgt dat in mezelf voor heel veel gepieker, maar de prachtige omgeving zorgde voor wat afleiding. Daarnaast raakte ik in gesprek met een medeloper, die net als ik deze wedstrijd niet volle bak wilde lopen. Dus de eerste ‘vlakke’ kilometers vlogen voorbij.

Na 5 relatieve vlakke kilometers kwamen we meer heuveltjes en single tracks tegen die totaal niet vlak waren. Je zou verwachten dat je daar langzamer gaat lopen, maar dat was minder dan waar. Het tempo ging zelfs nog verder omhoog en lag tot km 9 zelfs tot onder de 4:30 min/km. Ondertussen kletsten we er flink op los en kreeg ik van een medeloper (nr. 127) de bijnaam ‘5 km loper, die eigenlijk vooraan zou moeten lopen’.

meijendelloop-1

Het 10 km punt kwam ik door in 45:34, dus mijn doel om binnen de 2 uur te finishen was meer dan haalbaar. Bij de verzorgingspost werd ik verrast door het aanbod. Bij andere wedstrijden was ik vaak bananen of winegums tegengekomen als eten, maar die passen helaas niet in mijn dieet. Maar hier lagen spekkies! Dus daar stopte ik mijn wangen dankbaar vol mee!

Inmiddels liepen we het duingebied in en kregen een paar mooie duinklimmen voor onze kiezen en was het zoeken naar een goed ritme. Tijdens het klimmen liepen de mannen uit mijn groepje van me weg, maar bij het dalen haalde ik ze iedere keer weer bij. Tot aan de 20 kilometer bleef het tempo rond de 4:30 schommelen.

meijendelloop-4

Ik voelde me nog steeds goed en sterk. Het piepje van mijn Garmin op de 20 km was als het ware een startschot voor een nieuwe wedstrijd. Ik begon meteen lekker te versnellen en liep al gauw rond de 4:15. Ik voelde mijn benen wel, dus versnelde niet verder. Al snel haalde ik verschillende lopers in en kreeg het idee dat ik dat wel tot de finish zou volhouden.

Het betekende wel dat ik alleen kwam te lopen, wat nieuw was in deze wedstrijd. Na een kilometer merkte ik dat ik het niet zou volhouden, maar wilde niet opgeven. Het tempo zakte niet heel ver, maar was langzamer dan ik een paar kilometer eerder gehoopt had. Maar de laatste kilometers vlogen ook voorbij en voor ik het wist liep ik de finish over in 1 uur en 51 minuten. Een prachtige tijd op 25 km en natuurlijk een PR!

meijendelloop-5

Echt genoten! Dat is hoe voor mij de Meijendelloop was en echt 1 van mijn mooiste hardloopervaringen tot nu toe!

Over allergenenhardloper

1984 | Christen | Getrouwd | Hardloper | Allergenenhardloper | Project Planner | IHK
Dit bericht werd geplaatst in Wedstrijden en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Hardloopgenot: Meijendelloop 2016

  1. Ilse zegt:

    Leuk om te lezen… jouw genieten spat van het scherm af!

Geef een reactie

