Erasmusronde 5 km – Podiumplek!

Op zaterdag 5 november heb ik meegedaan bij de Erasmusronde. Een aantal jaren geleden bij deze wedstrijd een keer de 10 km gelopen en nu een keer de 5 km. Ik had alles weer netjes strak gepland, kwam mooi een klein half uur voor de start aan en dacht dus nog tijd genoeg te hebben voor de inschrijving. Alleen stond de rij tot bijna buiten.

Gelukkig wel op tijd ingeschreven en me rustig gaan omkleden. Het was de hele dag al aan het regenen en wilde niet te vroeg me gaan opwarmen. De omgeving was redelijk bekend doordat de Ekiden ook bij dezelfde vereniging wordt georganiseerd. Dus voor de warming up nog even een stukje Rotterdam verkend en toen precies op tijd naar de start.

start-erasmusronde

 

Na de start was het al meteen duidelijk dat ik mooi voorin kon meelopen in dit deelnemersveld. Ik was relatief rustig begonnen, omdat de vorige 5 km wedstrijd mijn kilometertijden iets te veel opliepen. Na een kilometer begon ik daarom de eerste lopers voor me al op te rapen, samen met een andere loper, die hetzelfde tempo liep.

In de tweede kilometer draaide we het Kralingse Bos in, een heerlijk stuk natuur zo midden in Rotterdam. Ik kon het tempo goed volgen en dacht dat ik wel rond mijn PR zou uitkomen als ik dat tempo zou volhouden. Dus de tweede kilometer ging in 3:42, 2 seconden langzamer dan de eerste kilometer.

De 15 km wedstrijd was een kwartier voor ons gestart, dus in de derde kilometer begonnen we de achterhoede daarvan in te halen. En ondertussen hadden we de nummer twee ook ingehaald en bleef de nummer 1 op ongeveer dezelfde afstand lopen. Maar helaas kon ik het tempo van mijn medeloper niet volgen en ging hij alleen op jacht naar de nummer 1.

Ik moest mijn tempo wel iets laten zakken en de derde kilometer ging in 3:46. De laatste twee kilometer zakte het tempo nog iets weg en kwam ik helaas niet meer in de buurt van de eerste twee lopers. Maar een derde plaats is ook iets om trots op te zijn. Het was voor het eerst dat ik individueel op een podium mocht klimmen.

podium

En met een finishtijd van onder de 19 minuten ben ik ook gewoon erg blij. Alhoewel een klein stemmetje eigenlijk gewoon een PR had willen lopen en had willen winnen. Maar dat gaat helaas niet altijd.

Over allergenenhardloper

1984 | Christen | Getrouwd | Hardloper | Allergenenhardloper | Project Planner | IHK
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, Wedstrijden en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie