SecureRun Ameide – 10 km

Afgelopen zaterdag was de derde wedstrijd uit het ‘Grote Rivieren Loopcircuit’. Doordat ik in de eerste wedstrijd op de bijafstand tweede was geworden, kwamen de andere wedstrijden van deze competitie ook in beeld om te lopen. De tweede wedstrijd viel in hetzelfde weekend als de CPC, dus dat was geen optie om mee te doen.

Het doel voor deze 10 km wedstrijd was om een zo goed mogelijk klassement te lopen en zoveel mogelijk punten te scoren voor het klassement. Het circuit bestaat uit 9 wedstrijden, waarvan de beste 6 resultaten meetellen voor het eindklassement.

Mijn voorbereiding was met een lichte blessure na de CPC en een pittige zakenreis naar het warme Brazilië in de week voor deze wedstrijd zeker niet goed te noemen. Gelukkig was de temperatuur beter om in te lopen dan in het warme Brazilië, maar er stond met windkracht 4 een lekker windje.

De start was deze keer 10 minuten na de start van de 15 km wedstrijd, wat de hoofdafstand was bij deze wedstrijd. Het inlopen ging lekker, waarbij de versnellingen gemakkelijk kwamen. Dus besloot ik op mijn PR weg te gaan en te zien waar het schip strandt. Tegelijk met de 10 km startte ook de 5 km wedstrijd. Het parcours was 5 km lang en moest ik dus twee keer een ronde lopen.

Na het startschot liep ik meteen in het eerste groepje, maar zag dat het eigenlijk net iets te hard ging om het 10 km vol te houden. Dus liet ik de aansluiting lopen en hoopte ik op een tweede groepje waarin ik zou kunnen lopen. Helaas bleef ik in de straten van Ameide alleen lopen en het groepje voor me liep heel langzaam van me weg.

Nadat we het dorp uit waren gelopen kregen we in de polder meteen de wind tegen. Helaas had ik niet de beschutting van een groepje en moest ik het vooral op eigen kracht doen. Gelukkig lukte het me wel om redelijk tempo vast te houden. Ik rekende en zag dat ik op de 8ste plaats liep. Dus een mooie top 10 notering zat er zeker in. Na ongeveer 2,5 km kwam het keerpunt en kreeg ik de wind in de rug.

Maar op 1 of andere manier lukt het me nooit om dan te versnellen, tempo vasthouden met wind tegen gaat me beter af, dan het gebruik maken van wind mee. Dus de kilometertijden bleven ongeveer gelijk. Ondertussen was het inhalen van de achterhoede van de 15 km wedstrijd begonnen en raakte ik het overzicht kwijt op welke plaats ik liep.

Na het passeren van het 5 km punt, zag ik verschillende lopers die voor me hadden gelopen staan, wat betekende dat de meeste lopers die voor me liepen deelnemers waren geweest van de 5 km. En ik ving op door een man van de organisatie dat ik op de tweede plaats zou liggen. Dus ik besloot onderweg rondom het keerpunt goed op te letten of ik nog snelle lopers zag.

Maar de wind in de polder leek nog harder dan in het eerste rondje. Het was continu beuken tegen de wind in en af en toe kort schuilen achter de ruggen van de 15 km lopers die ik inhaalde. Bij het keerpunt raakte ik helaas ingesloten in een flinke groep 15 km lopers, waardoor ik helemaal stil kwam te staan en mijn tempo moest proberen te vinden.

De kilometertijden waren inmiddels ver van mijn PR tempo af, dus ik wist dat een PR er vandaag niet in zou zitten. Maar gelukkig was mijn hoofddoel om een goed klassement te lopen en dat leek te gaan lukken. Ik finishte na 38 minuten en 44 seconden en klem achter mij kwam een andere 10 km loper over de finish, dus ik was blij dat ik die achter me had kunnen houden.

Na wat rondvragen bleek dat ik inderdaad 2e was geworden bij de 10 km wedstrijd. Dus naast goede zaken voor het klassement, nam ik ook nog bloemen en een fles wijn mee naar huis. Op naar de volgende wedstrijd in dit loopcircuit, een 5 km wedstrijd in Heukelum op 20 mei.

Over allergenenhardloper

1984 | Christen | Getrouwd | Hardloper | Allergenenhardloper | Project Planner | IHK
Dit bericht werd geplaatst in Wedstrijden en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

