Halve Marathon – CPC 2017

City-Pier-City 2017, het doel van het voorjaar. Aan de hand van een prachtig schema gebaseerd op een schema van Hal Higdon de afgelopen maanden hier naartoe gewerkt, om onder die magische grens van anderhalf uur te duiken. Het weer was echt prachtig, een lekker zonnetje, het kwik net boven de 10 graden en niet zo heel veel wind. Een prachtig decor om een halve marathon te lopen.

Doordat de start dichtbij het centraal station van Den Haag ligt, kon ik er lekker met de trein naar toe. En het grappige is dat met zo’n groot evenement de hardlopers er duidelijk tussenuit te pikken zijn. Dus met verschillende mensen een praatje gehad over hun doelen, het weer, de trainingen en alles wat verder met hardlopen te maken heeft.

Start naast het Malieveld

Doordat ik met het bedrijventeam van mijn werk mee liep, kon ik me rustig omkleden in het Businesspaviljoen en een paar collega’s uithoren over hun plannen in deze halve marathon. Gelukkig mocht ik vanuit het eerste startvak achter de elite lopers starten, waar het niet zo mega druk is. Het wachten voor de start vond ik deze keer wel erg lang duren.

Het lopen van een halve marathon is toch wel andere koek, dan een 5 of 10 kilometer, waar je bij de start al lekker los mag. Hier is het vooral zaak om in te houden, de adrenaline onder dwang te houden en te zorgen dat de eerste kilometer niet in hetzelfde tempo gaat als op een 5 kilometer. Ik wist dat ik mijn tempo boven de 4 minuten per kilometer moest houden om niet te snel te starten.

De eerste kilometers was het door de drukte toch vaak nog goed opletten om niet in de snelheid van anderen mee te gaan. Maar de eerste 5 kilometer kwam ik door in 20:13 minuten, dus een gemiddelde van 4:03 min/km. De benen voelden goed en met dit tempo lag ik zelfs op schema om rond de 1:25 uur te finishen. Maar ik wist dat we dit stuk van het parcours ook nog wind mee hadden en dat er nog genoeg ging komen.

De volgende 5 kilometer gingen op dezelfde voet verder. Continu zoeken bij welk groepje ik bleef lopen en bij de drankposten wat drinken. Op 10 kilometer kwam ik door in 40:32 minuten, dus nog steeds op hetzelfde tempo. Maar langzaam voelde ik dat het meer kracht ging kosten om het tempo vast te houden en dat de mensen om mij heen iets langzamer gingen lopen. Inmiddels had ik ook een gelletje naar binnen gewerkt, maar oe wat is dat smerig zoet zeg.

Vanaf kilometer 11 kropen mijn kilometer tijden met seconden omhoog. Waar ik eerst nog 4:03 min/km liep, was het nu echt werken om onder de 4:10 min/km te blijven. Vanaf de drankpost in kilometer 14 was ik mijn ritme kwijt en merkte ik dat mijn hartslag omhoog ging. Maar nog een derde deel van de wedstijd moest nog komen en de boulevard in Scheveningen hielp me ook niet mee om weer in een lekker ritme te komen. Dus daar mijn tweede gel naar binnen gewerkt en geprobeerd te blijven knokken.

De Boulevard

Na de boulevard komt het lange stuk naar de finish toe, ruim 4 kilometer zie je een lange rechte weg voor je. En werd door vele mensen ingehaald en mijn tempo zakte naar ongeveer 4:18 min/km. Dat tempo stond in mijn hoofd gegrift. 21,1 km lopen op 4:18 min/km brengt je op die anderhalf uur. Met de gedachte dat ik niet wilde toegeven op die tijd, lukte het me om het tempo niet lager te laten zijn dan 4:18 min/km.

In de laatste kilometer kwam er nog een oud collega voorbij, die me nog aanmoedigde voor een eindsprint. Mijn hoofd wilde wel, maar mijn benen niet meer. Dus met uiterste kracht inspanningen het tempo nog iets opgeschroefd, voordat ik de bocht om ging de finishlaan in. Daar nog een tandje bij, maar er kwam geen hogere snelheid uit, dus ik was blij dat de finish daar was. Na 1 uur 27 minuten en 32 seconden had ik de finish gehaald op deze halve marathon.

Een PR, een dik PR! Onder de anderhalf uur, ruim onder de anderhalf uur! Doel gehaald!

Over allergenenhardloper

1984 | Christen | Getrouwd | Hardloper | Allergenenhardloper | Project Planner | IHK
Dit bericht werd geplaatst in Wedstrijden en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

