Bruggenloop 2015 – Onder ’t uur!

De regen van persoonlijke records in 2015 is nog niet opgehouden. In mei verbeterde ik mijn persoonlijk record op de 5 km, in november volgde de 10 km en de 10 Engelse Mijl. De Bruggenloop gaat over 15 kilometer. Mijn beste tijd heb ik in 2013 bij de Zevenheuvelenloop gelopen: 1 uur en 24 seconden. Dus mijn richttijd was duidelijk: Onder het uur duiken!

Afgelopen jaren stond de Bruggenloop al verschillende keren op de planning, maar tot nu toe was het nog nooit gelukt om blessurevrij te zijn en genoeg trainingsomvang te hebben om deze wedstrijd te lopen. Daarom durfde ik me niet te vroeg in te schrijven en waren alle startbewijzen uitverkocht. Gelukkig kon ik via www.startbewijshulp.nl alsnog een startbewijs vinden in het eerste startvak.

Dus liep ik gisteren met de naam Jacco op mijn buik, ook wel eens leuk. Vooral de goedbedoelde aanmoedigingen van onbekenden langs de kant. ‘Ziet er soepel uit, Jacco!’ Het raceplan was simpel, 4:00 min/km lopen en zorgen dat je jezelf niet kapot loopt op de Erasmusbrug en de Brienenoord.

Van: bruggenloop.nl

Het weer was fantastisch! Een graadje of 8 en wat miezer af en toe. Het was lekker druk in het startvak en na het startschot was het eerst even ruimte vinden om lekker een eigen tempo te lopen. De eerste kilometers gingen lekker, de eerste km zelfs perfect op schema 4 minuten! Onder aan de Erasmusbrug had ik al iets voorsprong op mijn schema. Daardoor kon ik de Erasmusbrug rustig omhoog en lekker mezelf naar beneden laten lopen.

Op de Maasboulevard kregen we iets wind tegen, maar daar kwam ik in een perfect groepje terecht die op 3:58 min/km liepen, waar ik heerlijk bij kon aansluiten en zo nog meer voorsprong nam op het schema. Daardoor begon ik met een marge van ongeveer 40 seconden aan de Brienenoord, de echte kuitenbijter van dit parcours.

Ik liet me daar aan alle kanten voorbij lopen, omdat ik merkte dat ik anders te snel aan mn limiet zou zitten en de laatste 5 km anders een hel zouden worden. Ik ging daar omhoog met gemiddeld 4:35 min/km, maar de afdaling was lekker. Goed gebruik maken van mijn lange benen en met een gemiddelde van 3:35 min/km naar beneden scheuren.

Zo liep ik er ongeveer bij, wel met schoenen trouwens

Zo liep ik er ongeveer bij, wel met schoenen trouwens

Mentaal kwam toen de grootste uitdaging, zorgen dat ik mijn tempo vast hield en niet verliezen op het schema. Met nog 3 km te gaan had ik een halve minuut voorsprong op mijn schema en het mietje in mij wilde gaan mikken op kilometertijden van 4:10 min/km. Deze keer gaf ik er niet aan toe en zette een tandje bij en bleef op 4 minuten per kilometer lopen.

De laatste kilometer was zwaar, maar het scheelde dat er vlak voor me een dame liep, die gehaast werd naar dezelfde richttijd als ik. De aanmoedigingen van hem hielpen mij ook. In de laatste paar honderd meter had ik een nieuwe ervaring, benen die vollopen met melkzuur. Maar ik wist gelukkig nog steeds het ene been voor het andere te zetten en kwam in 59:31 over de finish! Mijn 4e PR in 5 wedstrijden in 2015!

Over allergenenhardloper

1984 | Christen | Getrouwd | Hardloper | Allergenenhardloper | Project Planner | IHK
Dit bericht werd geplaatst in Wedstrijden en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

