Horaloop, 10 Engelse Mijl in Ede

In prachtig herfstweer heb ik voor het eerst in ongeveer twee jaar een wedstrijd gelopen die langer was dan 10 km. In de bossen van Hoekelum werd voor de 48e keer de Horaloop gehouden. De langste afstand was 10 Engelse mijl, wat 16.1 kilometer is.

De voorbereiding was goed, met aan het begin van de maand een prachtig PR op de 10 kilometer. Dus het strijdplan was om zo lang mogelijk op 4:00 min/km te gaan lopen en te zien waar het schip zou stranden. Als ik dat vol zou houden zou ik mijn PR op deze afstand met 2 minuten verbreken.

Er stond een leuk windje en het was lekker fris, maar ik liep gewoon in korte mouwen en een korte broek. Het deelnemersveld was niet heel groot, maar ik had bij de uitslagen van eerdere jaren gezien dat er altijd wel snelle mannen meeliepen.

Na de start leek het wel of ik op een trail was beland, de eerste paar honderd meter gingen over bospaden, maar al snel kwamen we op verharde fietspaden terecht. Het liep ook meteen goed omhoog en dat was de voorbode voor veel op en af lopen.

De eerste kilometer haalde ik mijn beoogde tempo niet, maar de kilometers die volgde liepen we met de wind in de rug en grotendeels omlaag. Dus in die kilometers liep ik onder schema. Maar na ongeveer 7 km draaiden we en kregen we wind tegen.

Het liep voor mijn gevoel ook op en ik kon mijn streeftempo nog 3 km volhouden, maar merkte na 10 km dat het echt vechten zou worden om mijn tempo vast te houden. Vanaf 13 km lukte dat minder door wat heftigere heuveltjes en liepen mijn km tijden op tot rond de 4:30 min/km.

De laatste kilometers was doorbijten, maar ik wist toch binnen 1 uur 5 minuten en 35 seconden te finishen. Een verbetering van mijn PR van ruim een minuut. Dus ik mag niet ontevreden zijn en een mooie wedstrijd in aanloop naar de Bruggenloop.

Over allergenenhardloper

1984 | Christen | Getrouwd | Hardloper | Allergenenhardloper | Project Planner | IHK
Dit bericht werd geplaatst in Wedstrijden en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

