Drechtstadloop – 10 km

Wat een prachtige dag vandaag om hard te lopen. Temperatuur perfect, zonnetje aan de hemel, bijna windstil; ideaal PR-weer zou je zeggen. Met die instelling fietste ik met mijn gezin en vrienden naar Dordrecht. De afgelopen jaren stond de Drechtstadloop al vaker in de agenda, maar nu kon ik hem eindelijk gaan lopen. De 10 km was een mooie afstand, na de 8 km in Amsterdam, van 2 weken geleden.

20151101_123832

Mijn raceplan stond direct vast, na de 8 km in Amsterdam. Vlak op 3:50 min/km vertrekken en als het zou lukken na 7 km nog versnellen. Dat zou me onder de 38 minuten brengen en dus een persoonlijk record. Na gezellig warmlopen met mijn dochter en nog even een wedstrijdspanningsplasje, ben ik rustig naar het startvak gelopen. Ik kon gelukkig direct bij de start instromen, samen met een paar hele snelle mannen.

De start kwam heel plotseling, terwijl ik aftellen van 5 naar 0 verwachtte, maar de snelheid was er meteen. Ik heb meteen gezorgd dat ik niet te snel zou starten. Helaas ik kreeg mijn snelheid in de eerste 2 km niet omlaag, waardoor ik na 2 km al 10 seconden voor lag op mijn schema. Langzaam begonnen mijn benen al zwaar te voelen en dat is de rest van de wedstrijd niet meer anders geweest.

Op het 5 km punt kwam ik door in 18:48, netjes 12 seconden voor op schema. Inmiddels was ik op het deel van het parcours gekomen, waar het vrij veel op en af ging, iets waar ik niet op rekende. Hierdoor verloor ik langzaam wat seconden op mijn schema, maar het verval was niet mega groot. De versnelling na 7 kilometer, die ik voor ogen had, kwam niet uit mijn benen. De rest van de wedstrijd voelde vooral als schade beperken.

20151101_150538

De laatste 2 kilometers ken ik vrij goed, omdat die ook op mijn fietsroute naar mijn werk liggen. Dit gaf me wel moraal en zeker toen ik van 2 toppers nog een high five kreeg in de laatste kilometer. Van hen hoorde ik, dat ik op de 10e plek lag. Vanaf dat moment had ik een nieuwe missie: die plek vasthouden! Want ik wist dat er vlak achter me nog 2 mannen liepen.

De man met de microfoon had duidelijk ook door dat het er nog om ging spannen wie er in de top 10 zou finishen. Hij zette zijn geld in op de persoon achter me, die al vroeg aan zijn sprint was begonnen. Op 100 meter van de streep had ik dat door en sprak ik elke sprintvezel in mijn benen aan. Zó wist ik nog net vóór hem te finishen! De 10e plaats in de pocket!

Het doel van 38:00 miste ik op 2 seconden, maar ik verbeterde mijn PR met 30 seconden. Vorig jaar liep ik 38:32 en nu dus 38:02!

Over allergenenhardloper

1984 | Christen | Getrouwd | Hardloper | Allergenenhardloper | Project Planner | IHK
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, Wedstrijden en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

