TCS Amsterdam Marathon – 8 km

Vandaag weer heerlijk gelopen. Ik heb meegedaan aan de 8 kilometer wedstrijd van de Amsterdam Marathon. Doordat Krista 2 startbewijzen had gewonnen en ze mij deze wedstrijd gunde reisde ik vanmorgen richting onze hoofdstad. Gisteren even gekeken wat handig was met parkeren, dus mijn auto in Amstelveen bij een metrostation gezet.

van: bestactivityweekends.com

Daarna met de metro naar het Olympisch stadion, waar de start en de finish zou zijn. Het is met de kou altijd een beetje zoeken wat voor kleding je aantrekt, zeker bij een groot evenement zonder bekenden langs de route. Gelukkig was er een bagage afgifte waar ik mijn rugtas kon droppen en later weer kon ophalen. Het viel gelukkig mee met de kou.

Bij de start was het duidelijk dat het een massaal evenement was. Ik was in het derde startvak ingedeeld, dus ik stond verre van vooraan. Gelukkig kon ik vlak voor de start nog even met wat ellebogenwerk (sorry nog daarvoor) een stuk naar voren komen. Door een zandloperstart duurde het alsnog anderhalve minuut na het startschot voordat ik de startstreep over ging.

Het inhalen kon beginnen. De eerste kilometer was letterlijk rennen en stilstaan. Natuurlijk weer veel doodlopers, mensen die nooit hardlopen en toch meedoen en na een paar honderd meter erachter komen dat ze op hun sprinttempo het niet gaan redden en ineens stilstaan. Maar moest uitkijken dat ik in de stukken dat ik wel tempo kon maken mezelf niet over de kop zou lopen, de eerste kilometer ging in 4:05 min.

Gelukkig kwam er daarna meer ruimte en besloot op het tempo van mijn 10 km PR te lopen. Dus tot km 4 ging het ongeveer in 3:50 min/km (ruim 15 km/uur). Nog steeds bleef ik veel mensen inhalen en werd zelf maar 1 keer ingehaald, dus dat gaf de burger moed. En geprobeerd om het tempo wat op te schroeven.

De 5e km ging in 3:48, de 6e in 3:53 en de 7e in 3:46. Maar doordat ik geen afstand op het scherm van mijn horloge had staan raakte ik de tel van het aantal kilometers kwijt en doordat we ook grote delen van de wedstrijd over marathonparcours liepen, stonden er ook geen duidelijke km borden langs de kant.

Op een gegeven moment stond er een bord met ‘nog 500 meter’ langs het parcours, terwijl ik dacht dat ik nog ongeveer 2 km moest. Toen ik de bocht om ging en het stadion weer zag besefte ik het pas en kon dus op de atletiekbaan nog een flinke eindsprint inzetten, in plaats van te denken ‘ben ik er nou nog niet’.

Dus heerlijk 8 kilometer gelopen in 30:32, goed voor een 30e plaats en veel zelfvertrouwen voor de 10 km bij de Drechtstadloop over 2 weken.

Over allergenenhardloper

1984 | Christen | Getrouwd | Hardloper | Allergenenhardloper | Project Planner | IHK
Dit bericht werd geplaatst in Wedstrijden en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

