Fastfood, glutenvrij? Ja, het kan!

Even snel wat eten scoren, iets wat voor veel mensen vanzelfsprekend is. Voor mij niet. Als ik ergens heen ga, moet ik eigenlijk altijd van te voren bepalen wat en waar ik ga eten. Best irritant, zeker als je spontaan een dagje of avondje weg gaat. Gelukkig zijn er alternatieven.

Als ik ergens snel wat moet eten, dan kom ik eigenlijk altijd uit bij een friettent. Een patatje scoren is goed te doen, alleen moet ik altijd wel even checken of de friet in een aparte friteuse gebakken wordt. Want als er ook kroketten in hetzelfde vet gebakken worden, dan is de kans groot dat er resten van paneermeel aan de friet blijven zitten.

In bijna alle snackbars wordt de friet in een aparte friteuse gebakken, maar in restaurants is dat wat minder vanzelfsprekend, dus altijd even checken. Fastfoodrestaurants zijn wel veilig over het algemeen. Maar tot voor kort kon ik daar alleen een frietje met ketchup eten met als ik mazzel had een kale salade erbij.

Hamburgers waren voor mij taboe. Ja, je leest het goed, waren. Bij fastfoodketen McDonalds hebben ze een glutenvrije hamburger ontwikkeld. Het klinkt eng, in een keuken waarin zoveel regulier brood behandeld wordt, maar in samenwerking met de Nederlandse Coeliakie Vereniging is dit ontwikkeld en nu in 50 restaurants beschikbaar.

De hamburgerbroodjes zijn niet alleen glutenvrij, maar ook melkvrij en eivrij. Dus zelfs voor mijn complexe dieet geschikt. Ik kan dus met een gerust hart een glutenvrije Quarter Pounder zonder kaas (bevat lactose) en mosterdsaus (bevat ei) bestellen. En mijn dochter kan een Happy meal bestellen!

Go McDonalds!

Dus er komen langzaam maar zeker steeds meer alternatieven. Zo las ik dat er ook op Amsterdam Centraal een nieuwe fastfoodketen is, die glutenvrij serveert. EXKi. Je kan er meer over lezen bij Miss Glutenvrij: http://missglutenvrij.nl/2015/08/19/gezond-fastfood-restaurant-exki-opent-op-amsterdam-cs/

Dit betekent voor mij iets meer bewegingsvrijheid, iets meer mogelijkheden om ergens te eten en minder stress.

Over allergenenhardloper

1984 | Christen | Getrouwd | Hardloper | Allergenenhardloper | Project Planner | IHK
Dit bericht werd geplaatst in Voeding en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

