Het recept voor een PR

Afgelopen woensdag heb ik bij de Verkerkloop mijn PR (persoonlijk record) op de 5 km verbeterd. Dus wil ik jullie een kijkje bij me in de keuken geven van alle ingrediënten van mijn succesvolle race.

 Goede nachtrust

In de week voor de wedstrijd probeer ik mijn nachtrust goed in te plannen, te zorgen dat ik voldoende tijd in bed doorbreng. Ik zeg bewust doorbrengen, want het is niet vreemd als ik de nacht voor de wedstrijd lig te piekeren en te draaien.

 Niet te veel eten

Zeker bij avondwedstrijden is het een valkuil om lekker nog een keer op te scheppen bij het avondeten, maar een te volle maag kan juist voor problemen zorgen tijdens de wedstrijd.

Lekker bakkie doen

Binnen anderhalf uur voor de wedstrijd drink ik lekker een kopje koffie, aangezien aangetoond is dat met cafeïne in je systeem betere prestaties worden neergezet.

Check, check, dubbelcheck

Zorg dat je weet wat je mee moet nemen. Horloge, startnummer, speldjes, schoenen, kleding, hartslagmeter, handdoek, flesje water. Leg het van te voren klaar als je niet al te veel tijd hebt om spullen te pakken. En zorg dat je horloge of telefoon opgeladen is.

 Rustig opwarmen

Neem lekker de tijd om je warming up te doen, ga nog een keer naar de wc vlak voor je het startvak in duikt en probeer in het startvak lekker ontspannen een gesprek met een bekende of juist onbekende aan te knopen.

 Leeg hoofd

Zorg lekker voor een leeg hoofd, te veel nadenken heeft me tijdens wedstrijden nog niet 1 PR opgeleverd. Je weet wat je kunt en vaak kun je nog wel wat meer ook. En nee, je bent niet zielig tijdens de wedstrijd.

 Hardlopers zijn doodlopers

De eerste kilometer moet je niet al je kruit verschieten, zorg dat je lekker mee gaat in de flow, maar loop je niet over de kop. Zorg voor een comfortabel tempo en hou voor je gevoel een klein beetje in. Dat levert je later in de wedstrijd veel meer op!

 Geniet van de aanmoedigingen

Laat het geschreeuw van je naam of het geklap van die onbekende oudere mevrouw je vooruit helpen, zeker op het moment dat je benen pijn beginnen te doen of je jezelf echt zielig vindt.

 

Het resultaat

Al deze verschillende ingrediënten zorgden er bij mij afgelopen woensdag voor dat ik geheel onverwacht mijn PR op de 5 kilometer met 9 seconden verbeterde naar 18 minuut en 24 seconden.

Over allergenenhardloper

1984 | Christen | Getrouwd | Hardloper | Allergenenhardloper | Project Planner | IHK
Dit bericht werd geplaatst in Wedstrijden en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Het recept voor een PR

Geef een reactie

