Variatie in je trainingen

Ik ben totaal geen persoon die blij wordt van een opbouwschema zoals ik nu volg. In mijn ogen wandel ik veel te veel en mag ik veel te snel weer stoppen met hardlopen. Maar het is nu eenmaal de manier op verantwoord op te bouwen en blessures te voorkomen.

 

Uit frustratie ga ik dan de hardloopstukken zo hard mogelijk lopen en daarmee de grenzen van het schema opzoeken, maar dat is eigenlijk ook vragen om blessures. Dus moet ik eigenlijk op een langzamer tempo lopen, waardoor je training korter wordt en als cijfersfreak geeft dat me nog meer frustratie.

 

Binnen het hardloopwereldje is het algemeen bekend dat variatie in je trainingen leidt tot betere resultaten. Variatie is hierin heel erg breed. Je kunt denken aan variatie in het type training, zoals interval, snelheid, duurloop of fartlek. Maar ook variatie van route, gezelschap of ondergrond geeft je lijf en je koppie een boost.

 

De variatie die ik nu toepas in mijn ‘interval’ trainingen is variatie in snelheid binnen een hardloopdeel (want ja, mijn trainingen wisselen ook hardlopen en wandelen af net zoals echte intervaltrainingen). Afgelopen training heb ik bijvoorbeeld binnen mijn hardloopstuk van 4 minuten, iedere keer de laatste 20 seconden een korte sprint ingezet, om mezelf te testen, maar ook om mijn hartslag omhoog te werken.

 

Hiermee lukt het me beter om in de rest van die 4 minuten ‘langzaam’  te lopen wat beter is voor mijn lijf, maar ik ervaar wel weer de snelheid die ik wil gaan opzoeken binnen wedstrijden aan het einde van dit opbouwschema. Dus creatief afwijken van je voor opgezette trainingen kan je net de boost geven om een minder leuke training toch leuk te maken.

Martijn

Over allergenenhardloper

1984 | Christen | Getrouwd | Hardloper | Allergenenhardloper | Project Planner | IHK
Dit bericht werd geplaatst in Trainingen en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

