Rustig opbouwen

Na een pauze van 2 maanden ben ik weer in beweging gekomen. Sinds 2 weken ben ik weer aan het hardlopen geslagen. De conditie is nog beter dan verwacht, maar dat is ook eigenlijk de grootste valkuil als je gaat opbouwen met hardlopen.

Zeker als je vanaf de bank begint met een conditie van 0, is rustig opbouwen echt heel belangrijk. Je conditie gaat veel sneller vooruit dan je spieren, pezen en gewrichten. Doordat je bij hardlopen een zweefmoment hebt, komt er bij iedere stap een veelvoud van je lichaamsgewicht op die spieren, pezen en gewrichten terecht.

Bam, bam, bam, bam, bij iedere stap een klap. Daarom is de meest voorkomende blessure bij beginnende hardlopers overbelasting op spieren, pezen en gewrichten. Vooral shin splints kom je veel tegen. Dat is een ontsteking / overbelasting van je scheenbeenvlies. Dus als je net onder je knie steekjes in je scheenbeen voelt, dan moet je meer rust nemen tot je het niet meer voelt en waarschijnlijk een stapje terug in je opbouw.

Mijn schema is ondanks dat ik vorig jaar de Roparun heb gelopen weer eigenlijk een beginnersschema. Gisteren heb ik al 25,5 minuut getraind, maar van die tijd liep ik er maximaal 3 minuten achter elkaar met een rust van anderhalve minuut. In de komende weken bouw ik die 3 minuten stap voor stap verder uit en hoop ik uiteindelijk weer zonder problemen 30 minuten aan een stuk te kunnen lopen. De komende weken dus goed naar mijn lijf luisteren en zien hoe snel ik er weer kan staan en eventueel weer aan wedstrijden kan denken.

Over allergenenhardloper

1984 | Christen | Getrouwd | Hardloper | Allergenenhardloper | Project Planner | IHK
Dit bericht werd geplaatst in Trainingen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Rustig opbouwen

  1. Mari Durieux zegt:

    de opbouw is het belangrijkste, maar zo te lezen komt dat helemaal goed

Geef een reactie

