Help, glutenvrij, hoe moet dat?

Een klein jaar geleden kreeg ik te horen dat ik glutenvrij moest gaan eten. In deze tijd heb ik veel geleerd over het hoe, wat en waar van gluten. Dus daarom deze blogpost met praktische tips als je ineens wat glutenvrij moet serveren.

 

Wat zijn gluten?
Gluten zijn eiwitten die van nature voorkomen in bepaalde granen. De granen die gluten bevatten zijn: tarwe, spelt, rogge, gerst, bulgur, grutten, kamut, mout, gort. Haver bevat in principe geen gluten, maar wordt bij verpakking en verwerking eigenlijk altijd ‘besmet’ door tarwe. Dus haver is alleen te gebruiken als het logo ‘glutenvrij’ op de verpakking staat.

Officieel teken van glutenvrij

Dag kant-en-klaar!
Doordat ik naast glutenintolerantie ook nog andere voedingsmiddelen moet vermijden, heb ik zo goed als alle kant en klare producten gedag gezegd. Als je alleen glutenvrij moet eten of serveren, dan is er in de verschillende supermarkten vaak wel een hoekje te vinden waar glutenvrije spullen te vinden zijn. Merken waar ik goede ervaringen mee heb zijn: Dr. Schar, Consenza, 3Pauly, Semper, Orgran, Damhert, De Halm, Peak’s.

Lezen, lezen en nog eens lezen.
Als je aan de gang gaat met glutenvrij, dan ontkom je er niet aan om ingrediëntenlijsten te lezen en te blijven lezen. Vanaf 13 december 2014 is de voeding- en allergenenwetgeving veranderd: professionele aanbieders van voedingsmiddelen moeten vanaf dan uitgebreide productinformatie verstrekken aan consumenten en eindgebruikers en daarom de aanwezigheid van allergenen in hun producten weergeven. In de praktijk zie je allergenen zoals tarwe, ei, lactose, etc. nu vaak dikgedrukt of in hoofdletters. Controleer altijd even met de persoon voor wie het is of het een probleem is als er ‘sporen van tarwe/gluten’  in zitten, als dit niet het geval is, heb je weer veel meer mogelijkheden.

Voorbeeldje van de PLUS

Maaltijden, wat kan nog wel.
Als ik een keer ergens ga eten, krijg ik bijna altijd de vraag: “Wat kan je nog wel eten dan?” Gelukkig is er qua voedingsmiddelen meer wat ik wel kan eten dan niet. Dus van mij wat tips om glutenvrije maaltijden neer te zetten.

Voorbeeldje van yoghurt met fruit

Ontbijt:
Voor een makkelijk glutenvrij ontbijt kan je natuurlijk glutenvrij brood kopen en dat serveren, als je dat doet moet je vooral letten op het beleg. In heel veel zoet, maar ook hartig beleg wordt gewerkt met tarwezetmeel. En schaf kleine kuipjes beleg aan, want als er in een pot pindakaas iemand met een mes heeft gezeten waar kruimels aan zaten, is je pot pindakaas besmet. Een gekookt ei is ook lekker natuurlijk.

Een andere optie is (soja)yoghurt met vers fruit te serveren, daar kan je je geen buil aan vallen. Het enige waar je op moet letten, is dat de muesli vaak niet glutenvrij is.

Zelf ontbijt ik met zelf gemaakte ontbijtrepen, het recept is hier te vinden.

 

De ontbijtrepen

De ontbijtrepen

Lunch:
Ook hier kan je weer gaan voor glutenvrij brood. Roosteren van dit brood is lekker, omdat het op een of andere manier dan een stuk minder droog smaakt. Let wel op dat je zorgt dat de broodrooster kruimelvrij is, om besmetting te voorkomen. Twijfel je erover, rooster dan in een schone grillpan of koekenpan.

Een goed gevulde soep is ook een optie, alhoewel je die waarschijnlijk niet kant-en-klaar kan kopen. Als je soep maakt, let dan op dat er in het bouillonblokje en eventuele soepballetjes geen gluten zitten.

Gevulde soep!

Diner:
De grootste tip die ik je kan geven over het diner is dat als je potjes, blikjes, pakjes en zakjes gebruikt je erg goed de ingrediënten moet lezen. Qua gerechten is het oer-Hollandse aardappels, groenten, vlees vaak toch het makkelijkst. Let wel op met jus, gemarineerde stukken vlees en toevoegingen.

Hou je van de Italiaanse keuken, wordt het wel wat lastiger, maar in de meeste supermarkten zijn tegenwoordig wel verschillende soorten mais-pasta te vinden. Mocht je kant en klare pastasaus willen gebruiken, begin met het lezen van de etiketten van de goedkoopste merken, daar zitten vaak de minste allergenen in.

Verder is rijst ook glutenvrij, dus een rijstgerecht is ook een goede optie. Let ook hier weer op de kruidenmixen, daar zitten nogal eens gluten in. En ketjap bevat gek genoeg ook gluten.

Fruitspies

Feestjes / verjaardagen
Op verjaardagen ga ik er eigenlijk altijd vanuit dat er geen taart voor mij is of iets wat ik kan eten, dus ook wat ideeën om iets leuks te maken voor een gast die glutenvrij eet.
– Rijstwafel met vers fruit en slagroom
– Fruitspies
– Kokosmakronen (check ingrediënten!)
– Glutenvrij gebak Hema
– Bitterkoekjes (check ingrediënten!)

Verder voor wat te knabbelen op tafel ook lekkere suggesties:

– Naturel chips (check ingrediënten, bijv. Pringles naturel bevat gluten)
– Verschillende soorten noten (Borrelnoten bevatten gluten)
– Tomaatjes / komkommer
– Reepjes paprika

Handige dingen om altijd in huis te hebben, die glutenvrij zijn:

– Rijstwafels
– Gedroogde vruchten (rozijnen, abrikozen, pruimen, dadels, etc.)
– Goed gevulde fruitschaal
– Verschillende soorten noten (pinda’s, cashewnoten, walnoten, etc.)
– Naturel chips (check ingrediënten)
– Blikje tomatenblokjes
– Popcorn

Advertenties

Over allergenenhardloper

1984 | Christen | Getrouwd | Hardloper | Allergenenhardloper | Project Planner | IHK
Dit bericht werd geplaatst in Voeding en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s