2014, Rennen en Stilstaan

Op de laatste dag van het jaar kan ik natuurlijk niet achterblijven met een terugblik op 2014. Als ik zou willen kan ik hier een enorme lap tekst neerplanten, want de allergenenhardloper heeft genoeg meegemaakt het afgelopen jaar. Het grote hardloopdoel voor 2014 was opnieuw de Roparun lopen.

Gevonden op http://www.eiu.com

Maar ik begin op de laatste dag van 2013, omdat ik toen mijn PR op de 15 km verscherpte en een mooie race liep. Maar ik liep op mijn tandvlees, met pijn onder mijn knie, wat later een ‘jumpersknee’ bleek te zijn, waardoor ik in januari welgeteld 5.76 km kon lopen. En stond er een groot vraagteken bij de Roparun, maar die onzekerheid werd door mijn fysio weggenomen, die had er alle vertrouwen in dat ik het zou redden.

Februari stond qua hardlopen dus in het teken van opbouwen, zo snel mogelijk, maar wel goed luisterend naar mijn lichaam. Opbouwen van 5 km naar 10 km en in maart naar de 10 EM. Zo kwamen de kilometers goed op de teller. In deze maanden ging ik ook van hardloper naar allergenenhardloper, omdat ik toen eerst glutenvrij en daarna ook melk-, ei- en pindavrij ging eten.

Gevonden op groenevrouw.nl

In April stond het eerste evenement op stapel. Op mijn werk hadden ze me last-minute gevraagd om bij de Rotterdam Business Marathon 13 km te lopen. Gelukkig hoefde ik niet voluit en was het een luxe training, die ik opgejaagd door de gedachte dat het een evenement toch binnen het uur liep. Verder schroefde ik mijn training op tot 20 km.

Mei had 2 gezichten, het ene was in de trainingsopbouw mijn persoonlijke mijlpaal voor de Roparun, ik liep een Halve Marathon in training, mijn tweede ooit. En dat deed ik op een symbolische manier van mijn geboorteplaats naar mijn huidige woonplaats. Daarnaast liep ik mijn eerste wedstrijd, een 10 km wedstijd, waarin ik mijn PR met 1:10 minuten verbeterde.

Finish! Roparun

Finish! Roparun

Juni was de piek van het jaar met de Roparun, die ik zonder directe blessures uitliep en ruim 70 km liep in 48 uur. Met ruim een week later een 5 km wedstrijd waar ik eigenlijk niet veel van verwachtte, maar tegen de verwachting in ook een PR, 10 seconden sneller dan mijn oude PR. Verder was het zaak om veel te herstellen en rustig door te lopen.

In juli deed ik voor de derde keer mee met de Rotterdam Ekiden, met een groep van een forum wilde we dit jaar mee gaan doen om de prijzen en deden mee in de gemengde categorie en wonnen deze met ruime afstand. Mijn persoonlijke race was slechter dan verwacht, maar mijn eerste hardloopprijs was een feit!

Ja, ja, met beker en medaille!

Ja, ja, met beker en medaille!

De rest van het jaar is qua lopen met een nachtkaars uitgegaan, omdat ik vanwege mijn darmen een stapje terug moest doen en heb ik nog maar aan 2 evenementen meegedaan, een sponsorloop en een obstaclerun. Verder loop ik nu zo weinig dat ik verwacht weer helemaal te moeten opbouwen als ik weer serieus kan lopen.

Mijn cijfers van 2014 qua hardlopen zijn: 662 km; 118 hardloopmomenten (43 tijdens Roparun); 5.6 km gemiddeld per loopje; 53h:27m:57s.

Kilometeroverzicht

Kilometeroverzicht

Voor 2015 heb ik nu geen concrete doelen gesteld, behalve te zorgen dat het beter gaat met mijn darmen en daar pas ik dan mijn loopschema op aan. En voor dit blog hoop ik ook wat meer blogs over voeding te gaan schrijven, zodat mensen die te maken krijgen met glutenvrij, melkvrij, eivrij of pindavrij ook hier informatie kunnen vinden.

Over allergenenhardloper

1984 | Christen | Getrouwd | Hardloper | Allergenenhardloper | Project Planner | IHK
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op 2014, Rennen en Stilstaan

  1. Mooie hardloopresultaat! Ik doe in 2015 voor het eerst mee aan de Roparun. Heb je over de Roparun ook geblogd?

    • Hoi! Dank je!
      Ik heb inderdaad 3 blogs geschreven over de Roparun, heb niet zoveel berichten staan, dus zal redelijk makkelijk te vinden moeten zijn.
      Mooi streven, succes met de voorbereidingen en het ophalen van het geld voor het goede doel!

Geef een reactie

