Even een stapje terug…

Mijn laatste wedstrijd was een mooi hoogtepunt, om als winnaar te eindigen natuurlijk. Sommige topsporters proberen te stoppen op hun hoogtepunt, maar zo dramatisch wil ik het niet maken. Maar zoals je aan de titel kan zien, doe ik qua hardlopen even een stapje terug. 

Onvermijdelijk is dan de ‘Waarom-vraag’. De reden ligt in de situatie met mijn darmen. Nadat ik begin dit jaar te horen had gekregen over mijn ‘intoleranties’ heb ik niet alleen mijn etenspatroon aangepakt. Nee, naast dat mijn lichaam intolerant is voor bijvoorbeeld gluten, was ook de inhoud van mijn darmen niet helemaal op orde. Hierdoor gaat onder andere de vertering niet helemaal goed.

Dus ben ik kort na de diagnose met een traject begonnen samen met mijn darmtherapeut/voedingsdeskundige om mijn darmmilieu weer op orde te krijgen. Het eerste deel van dat traject heb ik begin deze zomer afgesloten en heb ik mijn ontlasting opnieuw laten testen in het lab. Alleen was de uitslag niet helemaal goed, dat wil zeggen dat er weinig tot geen verbetering is in mijn darmen.

Ik hoor je denken: ‘Wat heeft dit nou weer met hardlopen te maken?’ Het zit zo, doordat mijn darmen nog niet op orde zijn, moeten mijn lever en nieren in verhouding veel afvalstoffen verwerken. Tijdens intensief hardlopen (alles boven D1 loopjes), maakt je lichaam adrenaline aan. Die adrenaline moet ook door je lever en nieren worden afgebroken, dus nog meer werk voor mijn lever, plus dat de adrenaline voorrang krijgt op de afvalstoffen uit mijn darmen. 

Dus voor mij is het de komende tijd qua hardlopen zo, dat ik alleen maar in D1 ga trainen en dat ik geen intervallen of wedstrijden ga lopen. Ondertussen lopen er nog 2 onderzoeken bij het lab, om uit te vinden waarom er nog geen verbetering was. Zodra er meer duidelijkheid is, kan ik eventueel weer harder gaan hardlopen. Maar voor nu is het voor mij vooral relatief langzame kilometers maken.

Over allergenenhardloper

1984 | Christen | Getrouwd | Hardloper | Allergenenhardloper | Project Planner | IHK
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

