Ekiden – Winaars!

Slecht spelen, maar toch winnen. Dat is een zin die je de laatste weken veel hoort. Op het WK winnen niet altijd de ploegen die heel sprankelend spelen. Maar ik heb afgelopen weekend ondervonden, dat dit bij hardlopen ook het geval kan zijn. Maar dat kon ook alleen maar, doordat het lopen van de Ekiden een teamprestatie is.

Na 100 meter ging het nog prima

Na 100 meter ging het nog prima

Vanuit het hardlooptopic op forum.fok.nl waren er 6 teams samengesteld die mee deden aan deze editie van de Ekiden. In dit topic zitten alle soorten lopers, die je in iedere wedstrijd tegenkomt, snelle en iets minder snelle lopers. Vanuit de uitslagen van de vorige jaren wisten we dat binnen de categorie ‘Mixed’ een kans was om bij de eersten mee te lopen, dus 1 team samengesteld met onze snelste lopers en loopster erin. Ik was hierin de 2e 10 km loper, met mijn PR van anderhalve maand geleden in het achterhoofd.

De eerste loper van ons team had zijn zinnen gezet op een PR op de 5 km en liep deze ook in de geweldige tijd van 16:58 en hierdoor lagen we zelfs aan kop van de wedstrijd, zelfs voor de mannenteams die een poging deden het Nederlands Record te verbreken. Onze eerste 10 km loper zette ook een mooie tijd neer, maar lagen niet meer op kop in de hele wedstrijd, maar wel bij de ‘Mixed’ teams.

Het team: Fok! wat snel

Het team: Fok! wat snel

Ik mocht de Tasuki van de dame in het team overnemen en stond mooi op tijd in het startvak, maar bedacht me net toen ze de laatste bocht op 100 m voor de finish doorkwam, dat ik mijn Garmin nog niet had aangezet. Helaas kreeg hij ook niet direct verbinding met de satelliet en ging ik gefrustreerd van start. Want voor mij zijn die cijfers op mijn Garmin zo belangrijk, zeker om me te helpen in de eerste kilometer er niet te hard vandoor te gaan.

Na 300 meter had hij eindelijk verbinding en merkte ik dat ik eigenlijk veel te snel aan het lopen was. Maar op 1 of andere manier lukte het me niet om de snelheid te drukken en werd het een lange strijd tegen mezelf. Gelukkig kwam ik op het parcours, wat grotendeels heen en weer over een fietspad was, aardig wat mensen van het forum tegen, die ik kon aanmoedigen. De eerste 5 km gingen netjes in 19:14, maar mijn benen voelden loodzwaar.

En dan merkte ik wel dat het mentaal een loodzwaar parcours is, met een fietspad waar geen eind aan lijkt te komen. Daarnaast had mijn Garmin duidelijk een offday, want mijn snelheid vloog van hoog naar laag, terwijl ik voor mijn gevoel hetzelfde tempo bleef lopen. Dus met een tweede rondje van ruim een minuut langzamer kwam ik over de finish in 39:33. Opzich mijn tweede tijd ooit op de 10 km, maar de teleurstelling overheerste.

Huldiging!

Huldiging!

Maar al mijn teamgenoten waren opgelaten dat we nog steeds eerste lagen in onze categorie en ook de twee lopers na mij liepen een prachtige tijd, waardoor we wonnen. De finishtijd was 2 uur 46 minuten en 1 seconde. Met 7 minuten voorsprong op nummer 2. Gelukkig maakte de teleurstelling langzaam plaats voor tevredenheid met soms een neiging naar blijdschap.

Ja, ja, met beker en medaille!

Ja, ja, met beker en medaille!

En nu een paar dagen later ben ik blij met mijn eerste hardloopprijs, ook al is het een teamprestatie binnen een individuele sport, het is en blijft een prijs!

Over allergenenhardloper

1984 | Christen | Getrouwd | Hardloper | Allergenenhardloper | Project Planner | IHK
Dit bericht werd geplaatst in Wedstrijden en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

