Weer een PR! – 5 km

Mijn persoonlijk record op de 5 km is het langst staande record dat ik heb. In mijn eerste hardloopwedstrijd in de Verkerkloop van 2012 liep ik zonder enige tijdsondersteuning onderweg naar een tijd van 18 minuten en 38 seconden. Nog steeds vind ik het wel jammer dat ik geen km tijden of hartslaggrafiek heb van deze wedstrijd.

Na die wedstrijd heb ik me meer gericht op de 10 kilometer en nog 2 keer een 5 km wedstrijd gelopen. Op de inner circle run van 2013 was ik herstellende van een kuitblessure en liep ik als haas voor een vriend en na een rustige eerste 2 km liep ik toch nog naar een tijd van 19:27.

Ekiden 2013 - Foto Martin Blok

Ekiden 2013 – Foto Martin Blok

Een paar weken later was ik wel hersteld van die blessure en liep ik op de Rotterdam Ekiden naar een tijd van 19:11. Die dag was het heel warm en deelde ik mijn race niet goed in. Dus het werd tijd dat ik meer in de buurt zou komen van mijn debuuttijd op de 5 km.

 

Het herstel van de Roparun gaf wat pijntjes hier en daar, waardoor ik niet echt kon trainen voor deze wedstrijd. Een opspelende bilspier was irritant rondom het lopen, dus veel rust gepakt in de weken na de Roparun. De dinsdag voor de wedstrijd op het gemak eens een trainingsrondje gedaan van 5 km en daarna toch wel veel last gehad van die spier. Dus ik had eigenlijk voor mezelf op donderdagochtend besloten om niet te gaan lopen.

Maar deze wedstrijd is bij mij om te hoek en tijdens het avondeten bedacht ik me dat ik de hele dag nauwelijks last had gehad van die spier en dat ik altijd tijdens de wedstrijd zou kunnen stoppen of gas terug zou kunnen nemen. Dus zonder een te groot verwachtingspatroon naar de start gefietst en mijn startnummer gekocht.

Tijdens het inlopen nog steeds geen last en dus bedacht dat ik er toch vol in zou gaan en wel zou zien waar het schip zou stranden. In de eerste kilometer voelde ik de spier wel, maar merkte dat het langzaam weg trok en zelfs bij het stuk omhoog de dijk op voelde ik niks. De eerste kilometer ging netjes in 3:38 en dat was 6 seconden onder schema PR.

Rechtsonder loop ik in het rood

Op de dijk kon ik gelukkig mooi achter iemand uit de wind lopen, want de wind was daar wel wat tegen. Ik liep mooi voorin mee en ging de dijk af richting het punt waar een goede kennis van me woont en die moedigde me aan met de boodschap: ‘Je bent nummer 14’. Maar ik wist dat er ook nog een aantal 10 kilometer lopers voor me liepen, dus wist dat ik wel eens in de top 10 kon lopen.

Na ruim 3 kilometer zat er een venijnig klimmetje in het parcours waar zelfs een bergprijs op stond voor degene die het snelst omhoog zou lopen. Ik wist dat ik niet snel genoeg zou zijn voor die prijs, dus spaarde mezelf omhoog en was zelfs langzamer dan een vriend van me die (wel heel knap) boven de 21 minuten zou finishen.

Een heuse Col in het parcours

Na het klimmetje begon het wel pijn te doen, maar kon de laatste kilometers wel tempo houden en kon zelfs nog iemand oprapen. Onderweg ben ik altijd aan het rekenen met mijn kilometertijden en toen ik door de laatste bocht kwam, wist ik dat ik geheel onverwacht een nieuw PR zou lopen. Ik kwam juichend over de streep als nummer 9 op de 5 kilometer in een tijd van 18 minuten en 35 seconden!

Finishen als winnaar!

Finishen als winnaar!

Over allergenenhardloper

1984 | Christen | Getrouwd | Hardloper | Allergenenhardloper | Project Planner | IHK
Dit bericht werd geplaatst in Wedstrijden en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

