Roparun 2014 – Hardloopanalyse (3/3)

In dit laatste blog van mij over de Roparun 2014, wil ik eens kijken naar wat ik gepresteerd heb op hardloopgebied. Welke cijfers er bij mijn Roparun 2014 horen en waar ik van kan leren voor andere evenementen. De complete route van de Roparun vanuit Parijs naar Rotterdam was een kleine 520 kilometer. Deze afstand hebben moesten we met 8 lopers afleggen wat dus in principe uitkomt op 65 km per persoon, dus anderhalve marathon.

P1060106

Het weer was ook een bijzondere factor, bij de start erg warm met het kwik rond de 30 graden en weinig wind. Maar ook hebben we een paar keer een flinke bui op ons dak gehad, waardoor het zeker een uitdaging was. De start was erg warm, maar de presteerder in mij moest en zou van het groepje waarmee ik startte als eerste het park uit zijn en voorop lopen in de eerste kilometers.  Mijn eerste kilometer ging in 4 minuut 20 seconden.  Wat neer komt op een slordige 14 km/uur, terwijl we als team een gemiddelde snelheid van 11,2 km/u (5:21 per km) hadden opgegeven.

Ons team van 4 lopers, 2 fietsers, fysio en chauffeur

Ons team van 4 lopers, 2 fietsers, fysio en chauffeur

Ons team van 8 lopers was opgedeeld in 2 teams met 4 lopers, die elke keer ongeveer 50 km per keer zouden lopen en dan afgelost te worden door het andere team. Binnen ons team met 4 lopers hadden we tweetallen gemaakt. Per 2-tal liepen we 12 km (ongeveer een uur) en ik sprak af met mijn loopmaat dat we om de 2 km zouden wisselen. Dus in het eerste uur liep ik 3 x 2 kilometer, met een gemiddelde van 4:50 per km (12,4 km/u), door de buitenwijken van Parijs, waar het drukkend heet was.

 

In totaal hadden we 5 stukken van ongeveer 50 km, die we als team van 4 lopers moesten lopen.

Mijn statistieken van de etappes zijn als volgt:

Etappe 1 – 12 km gelopen – gemiddelde snelheid 4:44 per km = 12,7 km/u

Etappe 2 – 14 km gelopen – gemiddelde snelheid 4:41 per km = 12,8 km/u

Etappe 3 – 17 km gelopen – gemiddelde snelheid 4:37 per km = 13 km/u

Etappe 4 – 11.5 km gelopen – gemiddelde snelheid 4:40 per km = 12,8 km/u

Etappe 5 – 17 km gelopen – gemiddelde snelheid 4:43 per km = 12,7 km/u

Finish- 1,7 km gelopen – gemiddelde snelheid 6:07 per km = 9,9 km/u (gezamelijke finish)

 

Totaal – 73,25 km – gemiddelde snelheid 4:43 per km = 12,7 km/u

Op de achtergrond 3 lopers op de fiets

Op de achtergrond 3 lopers op de fiets

De laatste etappe voor ons was een stuk van 30 km waar het busje er niet bij kon en moesten we dus met 1 fietser als navigator en 3 lopers op de fiets, plus 1 loper het hele stuk afleggen. Ondanks dat ik toen al 65 km in de benen had, zijn die laatste 30 km het snelst gegaan. Ik heb de 7 km die ik gelopen heb in dat stuk met een gemiddelde van 4:23 gelopen (13,7 km/u).

Mooie wissel met mijn loopmaat!

Mooie wissel met mijn loopmaat!

Als ik dit zo op een rijtje heb gezet, dan ik zeggen dat ik de eerste marathon van de Roparun in 3 uur 14 minuten heb gelopen en dat mijn gemiddelde snelheid op de marathon zou uitkomen op 3 uur 20 minuten. Leuk om dat eens in gedachten te houden, voor het geval dat ik ooit nog eens die afstand zou gaan lopen.

Hoezo afzien in de hitte?

Hoezo afzien in de hitte?

Best mooie cijfers al zeg ik het zelf.

Over allergenenhardloper

1984 | Christen | Getrouwd | Hardloper | Allergenenhardloper | Project Planner | IHK
Dit bericht werd geplaatst in Wedstrijden en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Roparun 2014 – Hardloopanalyse (3/3)

Geef een reactie

