Roparun 2014 – Voeding (2/3)

Fysiek is de Roparun een grote uitdaging. Per persoon loop je binnen 2 dagen ongeveer anderhalve marathon en slapen is een luxe die je niet veel tegenkomt tijdens deze 2 dagen. Het hardlopen gaat ook op trainingstempo, waardoor je veel in de vetverbrandingsstand loopt, dus het is vooral zaak om uit je voeding veel energie te halen.

Daarvoor heeft ieder team een uitgebreide verzorging, die zeer goed voor de inwendige mens zorgt. Maar door mijn uitgebreide voedingsintolerantie, had ik er naast het hardlopen nog een flinke uitdaging bij, mijn voeding tijdens deze dagen. Gelukkig wist ik dit ruim van tevoren en kon ik daar lang over nadenken hoe ik dat zou aanpakken.

De ontbijtrepen

De ontbijtrepen

De basis van wat ik mee zou nemen, die had ik natuurlijk al. Mijn ontbijt stond al vast. Het voordeel van deze repen, is dat ze door de honing en gedroogde vruchten natuurlijk snelle suikers bevatten, om snel energie uit te halen. Maar in de haver en de noten ook juist eiwitten, die mijn spieren ondersteunen in het herstel van het hardlopen.

Daarnaast heb ik ook pannenkoeken meegenomen. Natuurlijk niet van tarwebloem of andere glutenhoudende granen, maar vanuit een mix van verschillende glutenvrije melen: Oerdiebonenmeel, gele kikkererwtenmeel, teffmeel, rijstmeel en maismeel. Met water, eivervanger en Arrow root (plantaardig bindmiddel). Gebakken in kleine pannenkoekjes met wat hummus (puree op basis van kikkererwten), ideaal om tussen de hardloop stukken door te eten.

Voorbeeld van pannenkoekjes (van http://www.eetjegoedvoeljegoed.com)

Voor de warme maaltijden heb ik in de weken ervoor af en toe een ‘kliekje’ van een avondmaaltijd ingevroren, die ik in een koelbox heb meegenomen. Verschillende (zoete) aardappelgerechten, rijstgerechten, maispasta en rijstnoodles, zodat ik elke aflossing in het basiskamp een heerlijke opwarmmaaltijd was.

Naast al deze zaken had ik ook nog wat ‘snacks’ bij me: Falafel, ricetoast, gedroogde abrikozen, dadels en walnoten. Ik ging dus op pad met een sporttas met hardloopspullen en een koelbox gevuld met eten.

Over allergenenhardloper

1984 | Christen | Getrouwd | Hardloper | Allergenenhardloper | Project Planner | IHK
Dit bericht werd geplaatst in Voeding, Wedstrijden en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

