Ontbijt!

Als ik met mensen spreek over mijn voeding intoleranties, dan vragen veel mensen zich af wat ik allemaal eet. Want hoe moet je overleven zonder brood of gluten in je leven. Om jullie een beetje een idee te geven hoe mijn etenspatroon eruit ziet zal ik proberen in een aantal posts te laten zien wat ik eet en hoe ik dat maak.

Door de combinatie van glutenvrij, melkvrij, eivrij, zonnebloemolievrij, pindavrij ben ik eigenlijk voor mijn hoofdmaaltijden aangewezen op zelfgemaakte maaltijden. Want als je iets vindt dat glutenvrij is, dan is het vaak niet melkvrij en eivrij. Gelukkig ben ik met een ster in de keuken getrouwd, die mij helpt om leuke recepten te vinden en binnen de recepten te variëren.

Zo vonden we een mooi recept voor een muesli reep bij chickslovefood.com. Na een keer proberen heb ik dit meteen tot vast ontbijt verheven. Voor mijn diagnose was ik echt een broodmens. Ontbijten deed ik dus ook altijd standaard met 2 boterhammen met kipfilet en kaas. Na mijn diagnose heb ik een ochtend met mijn vrouw en dochter meegegeten met hun glutenvrije ontbijtpap, maar het is bij die ene keer gebleven.

Dit recept is lekker simpel en bestaat uit alleen maar natuurlijke producten. De ingrediënten voor een bakblik van 25 x 18 cm zijn als volgt:

 

 

De Ingredienten

De Ingredienten

-260 (2x 130) gram havervlokken (of combineer met andere graanvlokken zoals rijst, boekweit, gierst, mais, etc.)

– 120 (2x 60) gram gemengde, ongebrande, ongezouten noten en zaden (walnoten, pecannoten, sesamzaad, pijnboompitten, etc.)

–  150 (2x 75) gram gedroogde vruchten (ontpitte dadels, abrikozen, rozijnen, krenten, cranberries, etc.)

– 2x 1 eetlepel kaneel

– 140 gram honing

– 4 eetlepels water

– 4 eetlepels ossenwit (of een soort olie)

Benodigd Keukengerei

Benodigd Keukengerei

Werkwijze:

– Verwarm de oven voor op 200 graden.

 

Het hakken van de droge delen doe ik altijd in 2 delen, omdat mijn hakmachine niet groter is en ik vaak voor de helft walnoten en voor de helft pecannoten gebruik.

– Doe de noten, zaden en vruchten in een blender of hakmachine en hak tot een grove substantie.

– Voeg daarna de haver erbij en hak dit kort.

 

Noten en vruchten - voor

Noten en vruchten – voor

Noten en vruchten - na

Noten en vruchten – na

– Verwarm de honing, water en ossenwit in een pannetje tot alles heel vloeibaar is.

 

Honing, water en vet

Honing, water en vet

– Roer dit door het havermengsel, totdat je een kleverige massa krijgt en geen losse, droge vlokken meer hebt.

Het vloeibare bij het droge gevoegd

Het vloeibare bij het droge gevoegd

Na goed mengen, geen droge delen meer

Na goed mengen, geen droge delen meer

– Bekleed je bakblik of een kleine ovenschaal met bakpapier en verdeel je mueslimassa erover.

In bekleed blik

In bekleed blik

– Smeer goed uit, zodat het overal even dik is. Ga voor ongeveer een centimeter dikte. Is jouw schaal groter en wordt je plak dunner? Dan vul je gewoon maar bijvoorbeeld 2/3 van het blik, de massa blijft keurig op z’n plek zul je zien.

 

Uitgesmeerd met de achterkant van een lepel

Uitgesmeerd met de achterkant van een lepel

 

– Bak ongeveer 25 tot 30 minuten in de oven totdat het mooi bruin is, maar niet donkerbruin. Het mag nog een klein beetje zacht zijn, het wordt vanzelf hard tijdens het afkoelen.

Oven en timer

Oven en timer

– Haal uit de oven en maak inkepingen met je mes waar je de plak straks wilt breken.

Uit de oven meteen op een plank

Uit de oven meteen op een plank

– Laat de plak helemaal goed afkoelen en breek/snijd dan in repen.

En dan heb je 6 repen!

En dan heb je 6 repen!

 

Ik snij het altijd in 6 stukken, zo heb ik meteen voor een kleine week ontbijt. Het orginele recept is te vinden op:

http://chickslovefood.com/3x-gezonde-mueslirepen-suikervrij-glutenvrij-vegan/

Over allergenenhardloper

1984 | Christen | Getrouwd | Hardloper | Allergenenhardloper | Project Planner | IHK
Dit bericht werd geplaatst in Voeding en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Ontbijt!

  1. Pingback: Lunch – Broodloos | Allergenen en Hardlopen

  2. Pingback: Help, glutenvrij, hoe moet dat? | Allergenen en Hardlopen

  3. Jogé zegt:

    Wat heerlijk om te lezen dat er nog meer mensen met deze allergie rond lopen. Het is een probleem voor mij want we hebben sinds 13 mnd een kindje met allergie voor noten en melk en ei en tarwe en fruit…. ik ben de hele dag bezig in mijn hoofd met het zoeken en vinden en uitzoeken van recepten ! Hier vind ik al een heleboel. Thanks nb: hoe vervang je een eigen? Ik doe het nu met 1 ei = 1 etl chiazaad en 3 etl water en/of 1 ei = 4 etl olie

    • Mooi dat dit je helpt! Daar is het ook voor geschreven!
      Het vervangen van ei, ligt erg aan wat voor baksel/gerecht het is. Bekende (natuurlijke) eivervangers zijn: banaan, avocado en lijnzaad. Daarnaast heb je ook ‘No egg’ en Agar Agar, dat zijn ook goede vervangers.

Geef een reactie

